Interview Parool 21-02-2020

De Uitvaart Pop-up: van kisten tot milieuvriendelijke urnen

Milieuvriendelijke urnen en een roze lijkwade: met de Uitvaart Pop-up in De Pijp bewijst Anneloes Kokshoorn (35) dat afscheid niet eng hoeft te zijn.

Rent men  gillend de winkel uit?

“De reacties zijn juist positief. Veel mensen vinden alles binnen mooi.”

 Wat valt er in de pop-up te zien?

“Kisten, een wade, milieuvriendelijke urnen en ringen met stenen, gemaakt van tranen. Zo bied ik de makers een offline podium: in een foldertje kan je niet zien hoe zacht de lijkwade is. Er is niks te koop, maar ik wil mensen wel inspireren.”

En choqueren?

“Natuurlijk zie ik mensen ook schrikken. Ze worden onverwacht met de dood geconfronteerd. Juist met deze pop-up wil ik ze laten zien dat het een onderdeel is van het dagelijks leven; dat afscheid niet eng hoeft te zijn.”

Een zachtroze lijkwade klinkt inderdaad niet eng.

“Je zou er bijna zin in krijgen, haha. Ik ga af op wat ik zelf fijn zou vinden, maar het gaat om de nabestaande. Als iemand voor de simpelste kist gaat, regel ik dat ook. De meesten die mij bellen, zeggen juist dat ze mij willen, omdat ik het anders aanpak.”

U runt uw uitvaartonderneming ­Anneloes met Aandacht. Is er ook animo onder mensen die niet binnenkort al overlijden?

“Zeker. Jonge mensen zijn steeds bewuster bezig met van alles, dus ook met het vastleggen van hun uitvaart. Er zijn genoeg personen tussen de 20 en 40 jaar waar ik voorgesprekken mee voer.”

Uw eigen uitvaart is in kannen en kruiken, vermoed ik.

“Al mijn wensen staan in een documentje op mijn computer. Daarin staat bijvoorbeeld waar ik opgebaard en gecremeerd wil worden. Iedereen die mij kent, weet welke kist ik wil hebben. Het kan toch niet zo zijn dat ik als uitvaartondernemer in een oerlelijke kist terecht kom.”